Przejdź do menu głównego | Przejdź do treści | Przejdź do wyboru wielkości czcionki | Przejdź do mapy strony | Przejdź do osób | Przejdź do wiadomości | Przejdź do wydarzeń | Przejdź do instytucji | Przejdź do wyszukiwarki wydarzeń |

Zima w mieście
Wyjątkowe lekcje muzealne
17 lutego (poniedziałek) - 28 lutego 2014
Muzeum Sztuki Nowoczesnej (tymczasowa siedziba), ul. Emilii Plater 51
Lekcje muzealne to znakomita okazja do wprowadzenia uczniów w świat sztuki.
Zgłoszenia przez formularz internetowy na stronie : http://artmuseum.pl/pl/edukacja/dla-szkol/lekcje-muzealne

DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH


Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przedstawia następujące scenariusze lekcji muzealnych dla uczniów szkół podstawowych.
1. Wytwory, przetwory, tajemnicze obiekty – funkcjonowanie przedmiotu w sztuce i w przestrzeni muzealnej
W naszym Muzeum zagnieździły się przeróżne dziwne przedmioty. Określenie ich pochodzenia lub funkcji może niekiedy nastręczyć poważnych trudności. Podczas lekcji odszukamy poukrywane w salach obiekty i odkryjemy ich tajemnice. Wspólnie zastanowimy się, z jakich materiałów są zrobione, do czego mogą służyć - i dlaczego zawędrowały do Muzeum.
2. Sztuka bez granic
W trakcie lekcji dzieci zapoznają się z pracami oraz autorami dzieł sztuki pochodzących z różnych stron świata. Porównamy prace polskich artystów z pracami zagranicznymi, zastanawiając się czy sztuka istnieje ponad podziałami kulturowymi i geograficznymi.
3. Odbiór osobisty. Jakie emocje wywołuje w nas sztuka?
W jaki sposób odbieramy sztukę? Jakimi środkami wyrazu operują artyści? Podczas lekcji spróbujemy dokonać własnej interpretacji poszczególnych dzieł, zwracając uwagę na kompozycję, materiał i formę.
4. Czy sztuka musi być piękna? Muzealne śledztwo dla najmłodszych
Czy sztuka zawsze jest piękna? Czy piękne mogą być rzeczy brzydkie? Podczas lekcji wspólnie zastanowimy się nad znaczeniem pojęcia piękna. Poszukamy na wystawie prac, które mogą uchodzić za brzydkie. Porozmawiamy, czy rzeczywiście takie są i od czego zależy jak je oceniamy.
5. Kunstkamera – gabinet osobliwości, czyli wizyta w Muzeum
Wspólnie obejrzymy i zbadamy najdziwniejsze dzieła sztuki z prezentowanej kolekcji Muzeum, czyli instalacje rzeźbiarskie oraz multimedialne. Czy faktycznie różnią się one tak bardzo od tradycyjnych technik plastycznych?
6. Inspiracja, pomysł, realizacja – czyli co artysta miał na myśli?
Podczas lekcji zastanowimy się nad tym, czym inspirują się artyści, skąd biorą się w ich głowach pomysły i czy od artystycznej wizji do wykonania pracy jest długa droga.
7. Tło na pierwszym planie. Co się kryje za dziełem sztuki?
Jakie powody kierować mogły artystą przy wyborze tematu? Co może stać się inspiracją dla twórcy? Jak codzienność odbija się w pracach artystycznych? Razem spróbujemy znaleźć odpowiedzi na te ciekawe i ważne pytania.
8. Sztuka w mieście, czyli o tym co można spotkać w drodze do szkoły
Czy sztukę można oglądać tylko w galeriach i muzeach? Jakie są elementy przestrzeni publicznej? Czy podczas spaceru można nagle stanąć oko w oko z prawdziwą sztuką? Lekcja poświęcona będzie sztuce prezentowanej w przestrzeni publicznej.
9. Z profilu czy en face? Sztuka portretowania
Wizerunek człowieka to klasyczny temat w historii sztuki. Jak przedstawiano człowieka kiedyś, a jak prezentowany jest teraz? W czasie lekcji uczniowie poznają różne typy portretów i sposoby prezentacji człowieka w sztuce współczesnej.
10. Rzeźba w formie. Forma rzeźby
Podczas lekcji dzieci dowiedzą się jakie są różnice między rzeźbą a formą. Zastanowimy się, czy każde dzieło sztuki ma swoją formę i czym różni się rzeźba od malarstwa. Wspólnie wyróżnimy różne dziedziny plastyczne w sztuce i nazwiemy poszczególne techniki i ich cechy.

Dla gimnazjalistów przygotowaliśmy następujące tematy lekcji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.



1. Idea, działanie, obiekt – różne oblicza sztuki współczesnej. Różnorodność sztuki współczesnej przyprawia niejednego odbiorcę o zawrót głowy! Żyjemy w czasach, w których dzieła sztuki powstają właściwie ze wszystkiego, a ilość pomysłów na działania twórcze nie ma granic. Lekcja pomyślana została jako przewodnik po odmiennych typach wypowiedzi artystycznych. Podczas zajęć uczniowie będą mieli szansę poznać wiele nowych pojęć i uwrażliwić się na przekaz sztuki współczesnej.
2. Sztuka wobec rzeczywistości, czyli co artyści mówią nam o otaczającym świecie? Słynne pytanie: ”Sztuka dla sztuki czy sztuka dla mas?” wydaje się dzisiaj nieco przestarzałe. Wobec powszechnego dostępu i różnorodności sztuki, która już dawno przestała być elitarna, każda osoba wkraczająca do muzeum może odnaleźć coś dla siebie. Podczas lekcji przyjrzymy się pracom odnoszącym się do świata, w którym żyjemy. Poprzez rozmowę i praktyczne zadania będziemy zastanawiać się jaki obraz rzeczywistości wyłania się ze sztuki współczesnej i czy możemy się z nim zgodzić.
3. Nic nie jest tym, czym się wydaje – żart i groteska w sztuce. Czy sztukę współczesną zawsze trzeba czytać na serio? W wielu przypadkach wręcz przeciwnie. Dystans, poczucie humoru czy ironia bardzo często towarzyszą współczesnym artystom w ich poszukiwaniach twórczych. Kiedy żart jest tematem, a kiedy środkiem artystycznym i z czego tak naprawdę się tu żartuje? Podczas oprowadzania postaramy się spojrzeć na prace z kolekcji z przymrużeniem oka – tak, jak artyści często patrzą na otaczającą nas rzeczywistość.
4. „Oj, dobrze już” – sensy, konteksty i oblicza artystycznych prowokacji. Często słyszymy, że sztuka współczesna jest prowokująca, kontrowersyjna, obrazoburcza. Artystyczne skandale regularnie stają się obiektem medialnych sensacji, narzędziem walki politycznej czy po prostu powodem zniesmaczenia gościa galerii. Czemu służy i czym jest dziś prowokacja – środkiem czy celem samym w sobie? Zamierzonym efektem czy produktem ubocznym pracy? Punktem odniesienia jest tutaj przewrotny tytuł pisma „Oj, dobrze już”, wydawanego w latach 80. przez Gruppę, jedną z najbardziej prowokacyjnych polskich formacji artystycznych.
5. Malarstwo w XXI wieku – co widać, czyli spacer po malarskich pracach z kolekcji. Opis i analiza formalna dzieła sztuki. Czy w dobie instalacji, performansów, sztuki wideo i environmentu jest jeszcze miejsce dla malarstwa? Czy jako technika tradycyjna, w dobie współczesności uległa ono przedawnieniu? Przyglądając się obrazom z kolekcji MSN postaramy się zastanowić nad kondycją i różnymi obliczami współczesnego malarstwa.
6. Kim jest Inny? Sztuka wobec różnic etnicznych, płciowych i religijnych. Jednym z najważniejszych tematów, poruszanych na wystawie kolekcji, jest emancypacja. Zainteresowani tym, co powszechnie uważane jest za „inne”, „obce”, „w kontrze”; współcześni artyści bohaterami swoich realizacji czynią podmioty marginalizowane w powszechnej narracji historycznej czy społecznej. Analizując prace z kolekcji zastanowimy się, w jaki sposób sztuka stara się na nowo zdefiniować pojęcie płci, rodziny, religii, rasy, narodu – i czy może ona zmienić nasze podejście do Innego.

DLA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH



1.Obroty rzeczy. Rzeźba i eksperyment w sztuce współczesnej
Nazwa spotkania nawiązuje do tytułu tomiku Mirona Białoszewskiego i zawartej w nim filozofii codzienności, docierającej do niezwykłego świata opatrzonych przedmiotów. Z tej perspektywy przyjrzymy się eksperymentom rzeźbiarzy, którzy w repertuar swojej sztuki włączają pozornie tylko prozaiczne rzeczy i „biedne” materiały. Jednocześnie sięgniemy pamięcią do dziedzictwa XX-wiecznych awangard i momentu zmiany tradycyjnego myślenia o rzeźbie. Ponadto, podczas „warsztatu uważnego patrzenia”, uczniowie będą mieli okazję zmierzyć się z opisem i analizą formalną dzieła sztuki.
2. Dzieło sztuki jako źródło historyczne: świadectwo, pamięć, interpretacja
W jaki sposób sztuka staje się dla nas źródłem wiedzy o przeszłości? Narracje artystyczne nie tylko upamiętniają rozmaite wydarzenia, ale też podejmują trud interpretowania i krytycznego przyglądania się narracjom historycznym. Wypowiedzi artystyczne same powstają w określonym czasie i przestrzeni historycznej, przez co odbiorca niejednokrotnie staje przed wyzwaniem dotarcia do kontekstu oglądanych prac. Podczas lekcji przyjrzymy się kilku dziełom, starając się wspólnie analizować i odkrywać czynniki zewnętrze związane z danym obiektem kultury.
3. Wokół Formy Otwartej – Oskar Hansen i spadkobiercy jego idei
Architekt-wizjoner, idealista i wspaniały dydaktyk. Bez Oskara Hansena i jego koncepcji nie sposób wyobrazić sobie polskiej historii sztuki. Wielu jego studentów kontynuowało ideę Formy Otwartej, tak jak dzisiaj wielu współczesnych artystów odnosi się do pozostawionego dziedzictwa, zarówno materialnego, jak i teoretycznego. Podczas lekcji uczniowie zapoznają się z działalnością Hansena oraz pracami, które do niej nawiązują. Nie zabraknie również praktycznych ćwiczeń, mających na celu zrozumienie Formy Otwartej, będącej alternatywną formą komunikacji.
4. Wykluczeni i buntownicy – artystyczne narracje z marginesu i o marginesie
Szaleńcy, odmieńcy czy prawdziwi geniusze? W świecie sztuki nie trudno o twórców, którzy nie przystawali do norm społecznych we współczesnych im czasach. Trzeba jednak pamiętać, że wykluczenia nie odnoszą się tylko do niepoprawnych artystów, ale związane są przede wszystkim z płcią, rasą, religią i narodowością. Obok tych wszystkich, od których odwrócona została społeczna uwaga, są jeszcze tacy, którzy jawnie buntują się przeciwko zastanemu porządkowi świata i władzy. Ich pomysły i wyobrażenia świata często są ciekawe, a jednak muszą zapłacić za nie cenę bycia w izolacji. Lekcja poświęcona będzie właśnie tym, którzy widzą z marginesów znacznie więcej. Będziemy rozmawiać o tym, kto i dlaczego jest w danym porządku świata pożądany, a kto nie powinien mieć prawa do głosu.
5. Czego szuka sztuka, czyli artyści eksperymentatorzy
Czym byłaby sztuka bez odrobiny ryzyka? Wiek XX przyniósł rewolucję naukowo-techniczną, która ma swój wydźwięk również w podejściu artystów do twórczości – nieodłącznym jej elementem stał się eksperyment. Podczas lekcji poznamy prace twórców, dla których szczególną wartość miały poszukiwania nowatorskich rozwiązań – zarówno technicznych, jak i koncepcyjnych.
6. Kim jest Inny? Sztuka wobec różnic etnicznych, płciowych i religijnych
Jednym z najważniejszych tematów, poruszanych na wystawie kolekcji, jest emancypacja. Zainteresowani tym, co powszechnie uważane jest za „inne”, „obce”, „w kontrze”; współcześni artyści bohaterami swoich realizacji czynią podmioty marginalizowane w powszechnej narracji historycznej czy społecznej. Analizując prace z kolekcji zastanowimy się, w jaki sposób sztuka stara się na nowo zdefiniować pojęcie płci, rodziny, religii, rasy, narodu – i czy może ona zmienić nasze podejście do Innego.
7. Etniczność, przynależność, tożsamość. Jak sztuka współczesna definiuje nasze miejsce w świecie?
Omówienie dzieł, zajmujących się problematyką pochodzenia, miejsca i poczucia przynależności do danej grupy. Interesować nas będą napięcia lokalne-globalne oraz kwestia sposobu mówienia o człowieku w perspektywie procesów globalizacji. Uczniowie będą mieli także okazję poznać artystów z dotąd „egzotycznych” dla „zachodniocentrycznej” historii sztuki miejsc.
8. Negocjacje i mediacje – sztuka w obszarze działań wspólnotowych
Sztuka współczesna kwestionuje modernistyczny mit artysty wyizolowanego w swojej pracowni. Dziś twórca inicjuje przestrzeń dialogu społecznego, którego głównym składnikiem często staje się bezpośrednie uczestnictwo odbiorcy. Na lekcji uczniowie poznają zatem nie tylko przykłady współpracy między artystami, ale i strategie poszerzania pola sztuki, oddawania głosu marginalizowanym społecznie grupom.
9. Czym jest współczesność, kim jest człowiek współczesny?
Od początków artystycznej aktywności człowieka, jedną z głównych jej funkcji jest obrazowanie oraz krytyczna analiza realiów, w których powstaje. Analizując dzieła sztuki można prześledzić zmiany w wyglądzie danej epoki oraz jej recepcji. Opierając się na różnorodnych punktach widzenia artystów, postaramy się zdefiniować termin współczesności. Zastanowimy się, jak współczesny świat warunkuje działania artystyczne oraz jakie diagnozy stawiają twórcy dzisiejszemu społeczeństwu.
10. Poza centrami. Lokalność, miejsce i podróż jako temat oraz geneza sztuki
Podczas lekcji uczniowie zapoznają się z dziełami inspirowanymi pozamiejskimi ośrodkami, którym niesłusznie nadaje się pejoratywny status „prowincji”. Jednym z celów zajęć jest podważenie hierarchizujących podziałów: wieś-miasto oraz centrum-peryferie. Udamy się w podróż do miejsc, które nie tylko ukształtowały wizje twórcze poszczególnych artystów, ale niejednokrotnie stają się także obszarem ich działania, aktywizującego lokalną społeczność. Owe miejsca na mapie twórczo zestawimy z obszarami mentalnymi – obrazami przestrzeni kreowanymi w naszej wyobraźni.
11. Gry sztuki z architekturą
Gdzieś na styku pomiędzy rzeźbą, instalacją a aranżacją przestrzeni (kolorem, formą, motywami architektury) kształtują swoją wypowiedź artyści uwrażliwieni na
przenikanie się tych elementów. Ich prace często mówią o związkach sztuki i architektury, wpływie przestrzeni na kształt życia, strategiach ekspozycji czy budowania sceny, na której pokazuje się życie i jego procesy.

Osoby